Børnesyn og pædagogik
Her kan du læse om det pædagogiske arbejde i Søndergård.
Barnet har ret til egne tanker, følelser og meninger. Barnets oplevelse er lige så værdifuld og ukrænkelig som den voksnes. Barnet gør altid sit bedste - også når det ikke ser sådan ud.
Ansvaret for at samvær, relationer og børnefællesskaber udvikles og lykkes, er de voksnes.
Legen er det bærende for barnets udvikling.
Dannelse
Et barn dannes fra det bliver født og op igennem hele livet.
Vi dannes gennem det levede familieliv, vores samfunds kultur og selvfølgelig også i det miljø og den samværskultur, børnene møder i Søndergård.
Der sker en høj grad af dannelse, når barnet er i legen og afprøver sig selv i samspil med andre. Børnene lærer af og spejler sig i hinanden, både som deltagere og iagttagere.
Søndergårds dannelsessyn tager udgangspunkt i at give barnet mulighed for at:
- være sig selv
- blive udfordret og udvikle sig
- være en del af flere fællesskaber med værdier, strukturer, rytmer og regler
- konflikter og modsætninger er en del af livet, som skal løses i samarbejde
- agere i forskellige arenaer
- opleve at forskellige miljøer hænger sammen: Hjemme-vuggestue-børnehave-SFO-skole m.fl.
Vi lærer børnene at være en del af fællesskaber, hvor de både har medbestemmelse, og hvor der er regler man skal følge.
Vi hjælper børnene med at være i forskellige arenaer, ved at skabe rammer, der veksler mellem det planlagte og det spontane.
Vi præsenterer børnene for forskellige læringsmiljøer. Her har de mulighed for at udvikle sig fra deres eget niveau og i deres eget tempo i trygge rammer, med børn og voksne de kender.
Børneperspektivet er:
- at sætte sig i barnets sted, at se og forsøge at forstå intentionen
- at følge barnets initiativer og forslag
- at være undersøgende på hvad der er sket og hvad det handler om i forskellige situationer
Læring
Menneskets behov for kost, bevægelse, søvn, glæde og tryghed skal være dækket, for at læring og udvikling kan foregå optimalt. Børnene i Søndergård er sammen med omsorgsfulde, nærværende og engagerede voksne, der hver dag medvirker til at skabe et børnemiljø, der fremmer børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.
I et børneliv er legen en forudsætning for læring.
De voksne, børnene møder i Søndergård, bestræber sig på at:
- anerkende børnene, fordi anerkendelse er et væsentligt pædagogisk redskab
- at alle føler sig som en del af fællesskabet, fordi det er vigtig at føle, at man hører til
- at skabe den struktur, der giver ro, overskuelighed og skaber rum for både planlagte og spontane lege,
aktiviteter og oplevelser - at dagens rutiner er vigtige læringsmuligheder
- at tilpasse læringsmiljøer efter børnenes udviklingsniveau og interesser
- at præsentere børnene for nye udfordringer
- at vi i samspillet mellem barn-barn og barn-voksen lærer af hinanden
Leg
Legen er tilstede gennem hele dagen. Den kommer til udtryk på mange måder.
Der er tidsrum, hvor barnet leger alene, eller hvor flere børn leger sammen i mindre eller større grupper.
De leger ude eller inde og bruger det legetøj og de ting, der er til rådighed.
Der er hele tiden ansvarlige og opmærksomme voksne tilstede eller at tilkalde i nærheden. De voksne er med til at sætte rammen for legen samt til at støtte, guide og og reflektere over legen sammen med børnene, så det enkelte barn trives, bliver udfordret personligt og socialt og oplever sig som en ligeværdig medspiller i legen.
Børns leg og børnefællesskaber
Børns leg er relevant og betydningsfuld og sker gennem hele dagen.
Børnene leger og kan slet ikke lade være. Samtidig øver de sig på på alt det, der er i gang i live. I legen får de mulighed for at udvikle sig både socialt og som en del af deres alsidige personlige udvikling.
Børnene kan lære de sociale spilleregler og får erfaring med egne og andre børns reaktioner på det der sker i legen.
Det er pædagogens opgave at invitere andre med i legen og sommetider selv gå med i legen og hjælpe børnene med konflikthåndtering.
Barnets relationer, empati og det at barnet føler sig trygt, har stor betydning for barnets leg.