Gå til hovedindhold

Fra børnehave til SFO/skole

Vi er optagede af at skabe gode sammenhænge for børn og deres forældre, når der sker skift til noget nyt.

Indhold

    De sidste 8 måneder af barnets børnehaveliv, deltager barnet i en gruppe med de kommende skolebørn.

    Vi mødes på tværs af stuerne 2 gange om ugen og laver aktiviteter, der retter sig specifikt til de 5 årige børn.
    Vi har mere fokus på regellege og spil, vi cykler på flere ture på egne cykler og vi deltager i aktiviteter med andre børnehaver, så vi mødes med børn, der også skal i SFO/skole og måske møder børnenes kommende klassekammerater.

    Vi holder fællesarrangementer, hvor vi inviterer eller inviteres af andre børnehaver, til sjov aktivitet.
    I foråret besøger vi SFO´erne.

    Forældrene kan - efter de har fået besked om tildelt skole - vælge at skrive på en liste, hvilken skole deres barn skal gå i, så forældrene indbyrdes kan lave legeaftaler og andet samvær.

    Pædagogerne skriver skoleoverleveringsskemaer, der med samtykke fra forældrene, sendes til de kommende skoler. Der holdes overleveringssamtaler med skolerne, hvis dette vurderes relevant.

    Børnene vil hen i mod SFO start opleve, at der stilles større krav til, at de selvstændigt kan klare sig. Eksempelvis er der fokus på, at de selv skal kunne klare toiletbesøg, deltage i regellege og boldspil.

    De udover følger vi Albertslund kommunes retningslinjer for overgang til skole. Blandt andet arbejdes der med Min bog, besøg på skolerne og overleveringssamtaler for de børn, hvor der er særlige opmærksomhedspunkter.